IoT voor de horeca

Het Internet of Things kan de horeca naar een hoger niveau tillen door informatie meetbaar te maken. Waar dingen eerst op gevoel werden gedaan worden nu inzichtelijk. Zaken als exact meten hoeveel mensen er zijn bij grote drukte. Ook het aantal bezoekers bij de weersverwachting kan worden bijgehouden. Hoe lang blijven mensen gemiddeld binnen en welke plekken zijn het populairst. Al deze zaken kunnen door middel van relatief goedkope sensoren inzichtelijk worden gemaakt.

Automatisering

Slimme software kan deze gegevens automatisch omzetten in bruikbare informatie. Deze informatie kan weer gekoppeld worden aan andere informatie zoals het weer of de lokale evenementenkalender. De software kan deze informatie overzichtelijk presenteren in dashboards. Wanneer er in de systemen drempelwaarden worden ingesteld, kan het systeem een melding geven wanneer deze waarden worden overschreden. Sensoren die veel informatie opleveren zijn bijvoorbeeld personentellers bij de deuren. Ook bij de ingang van de toiletten kunnen sensoren worden geplaatst die meten wanneer deze het vaakst worden gebruikt. Aan de hand van deze informatie kan er wellicht een extra schoonmaakbeurt worden ingeroosterd.

Het terras vergt vaak extra aandacht van het bedienend personeel. Klanten willen niet te lang wachten. Stoelsensoren die waarnemen of iemand erop gaat zitten, kunnen seintjes geven aan het personeel om om langs de betreffende tafel te gaan. Tafels die lang bezet zijn, maar waar al een tijd niets meer op is besteld kunnen ook in de gaten worden gehouden. Wanneer de sensoren worden gekoppeld aan het bestel- en kassasysteem (POS) is gelijk duidelijk bij welke tafel bestellingen moeten worden afgeleverd.

Stoelsensoren geven ook inzicht in de bezettingsgraad per uur dag week of maand. Wanneer op enig moment alle tafels bezet zijn, maar worden er toch nieuwe personen aan de deur geteld, betekent dat er mensen weggestuurd worden. Komt te vaak voor, dan geeft dit wellicht reden voor aanpassingen aan bijvoorbeeld de inrichting.
De bezettingsinformatie levert bovendien snel een overzicht van het succes van acties, bijvoorbeeld van een happy hour. Ook is het eenvoudiger om de personeelsbezetting af te stemmen op de dynamiek van het klantbezoek.

Van lichtsensoren tot temperatuursensoren

Veel praktische zaken kunnen worden verbeterd door IoT. Door lichtsensoren kan bijvoorbeeld de verlichting automatisch worden aangepast. Sensoren op de deuren van de koelcellen meten of de cel niet te lang open is geweest om het voedsel goed te houden. Een temperatuursensoren in de koelcel meet constant of de temperatuur goed blijft.
Sensoren in de muizen- en rattenvallen geven direct inzicht of actie moet worden ondernomen. Digitale meetapparatuur kan inzicht geven in het binnenklimaat in ruimten, zodat temperatuur , luchtvochtigheid en CO2-gehalte en zelfs automatisch acties in werking stellen om het voor de klant zo aangenaam mogelijk te maken. Temperatuursensoren in buffetschalen kunnen automatisch aangeven wanneer de normen worden overschreden. Omdat de gegevens digitaal beschikbaar zijn, kunnen ze online worden opgevraagd. Zo kan de ondernemer dus inzicht krijgen in de bezetting zonder zelf aanwezig te zijn.

Wat kunt doen?

Bent u benieuwd hoe u Internet of Things kunt inzetten voor uw bouwbedrijf, neem dan contact met ons via telefoonnummer 0348 – 49 50 51.